پشتیبانی09357358915

چه کفشی برای باشگاه مناسب است؟

داشتن کفش مناسب باشگاه و ورزش، مهم و ضروری است.

چیزی که اغلب نادیده گرفته می شود کفش است. کفش مناسب باشگاه و مناسب برای بدنسازی اغلب به چشم کسی نمی‌آید؛ اما از همه موارد مهم‌تر است. کفش مناسب برای وزنه زدن و تمرین قدرتی، یک رویای فراموش شده‌است که اگر به حقیقت بپیوندد تغییرات بزرگی در عملکرد ورزشکار ایجاد می‌کند.

اما واقعا اهمیت کتانی مخصوص برای بدنسازی چیست و اصلا چه کفشی باید به این منظور انتخاب کنیم؟

اهمیت پوشیدن کفش در بدنسازی

با اینکه می‌توان در بعضی تمرینات کفش نپوشید و پابرهنه وزنه زد، اما توصیه می‌کنیم که همیشه از کفش مناسب باشگاه و ورزش استفاده کنید. انتخاب کفش باشگاه و کتانی برای بدنسازی و تمرین قدرتی به دلایل زیر اهمیت زیادی دارد.

محافظت از مفاصل و ستون فقرات

یک کفش مناسب باشگاه و ورزش، می‌تواند حین بلند کردن وزنه‌های سنگین از مچ پاها، قوزک پاها، زانو، لگن و کمر حمایت و محافظت کند و نگذارد فشار زیادی به مفاصل شما وارد شود. جلوگیری از آسیب دیدگی و ایجاد ثبات برای وزنه زدن از دیگر فواید کفش باشگاه بدنسازی است.

فراهم کردن ثبات بدن

کفشی که پا می‌کنید باید روی زمین محکم فیکس شود تا در حین انجام حرکات لیفت به خصوص اسکات و ددلیفت از لیز خوردن و سر خوردن شما جلوگیری کند. این موضوع یک نکته ایمنی است که از حوادث حین تمرین جلوگیری خواهد کرد.

جلوگیری از احساس درد و ناراحتی پا

شما به عنوان یک بدنساز زمان زیادی روی پاهای خود می‌ایستید یا با پاهای خود دستگاه‌های تمرینی را حرکت می‌دهید، بنابراین لازم است پاهای شما راحت و آرام باشند؛ به این معنا که احساس درد و ناراحتی نداشته باشید. کفش مناسب باشگاه به شما این امکان را می‌دهد که روی تمرین خود متمرکز باشید، بدون اینکه بابت درد و ناراحتی پا در رنج باشید.

افزایش تعادل

کفش مناسب باشگاه، می‌تواند تعادل لازم را برای فرم صحیح و تکنیک مناسب در هنگام وزنه زدن ایجاد کند. داشتن تعادل به شما امکان می‌دهد تا عضلات‌تان را به درستی هدف قرار دهید و از وارد کردن فشار غیر ضروری به سایر قسمت های بدن خود جلوگیری کنید.

به طور خلاصه، پوشیدن کفش باشگاه بدنسازی هنگام تمرین هم راحتی و تعادل‌تان را افزایش می‌دهد و هم از آسیب دیدن شما جلوگیری می‌کند.

انواع کفش مناسب برای بدنسازی کدام است؟

برای انتخاب کفشی که به درد بدنسازی و باشگاه بخورد، باید به کاربرد آن و نوع فعالیتی که قصد انجامش را دارید توجه کنید.

کفش مناسب برای وزنه زدن سبک

کفشی که برای این موقعیت انتخاب می کنید باید بتواند تعادل شما را به خوبی حفظ کند. ظاهر کفش های وزنه زدن سبک، ساده و مینیمالیستی هستند و نباید ساق بلند باشند.

کفش مناسب برای وزنه زدن سنگین

افرادی که با وزنه های سنگین کار می کنند؛ هر کفشی به کارشان نمی آید. کفشی که برای این سبک فعالیت مناسب است، باید زیره مقاوم و محکمی داشته باشد. علاوه بر این در ناحیه ساق و مچ پا باید انعطاف پذیر باشد. این کار سبب می شود تا در حرکات قدرتی مانند انواع اسکات پایداری پا زیاد شود.

کفش مناسب برای ورزش های هوازی

اگر در باشگاه بیشتر با تردمیل و دستگاه های مشابه سروکار دارید، کفش های دویدن به کارتان می آید. اگر فعالیت ورزشی شما ترکیبی است و بعد از تردمیل، سراغ وزنه زدن می روید؛ توصیه می کنیم که دو نوع کفش داشته باشید.

چه نکاتی در خرید کفش بدن‌سازی مهم است؟

توجه به سایز و اندازه

سایز کفش یکی مسائل مهمی است که لازم است در هنگام خرید کفش ورزشی باشگاه به آن توجه کنید. درواقع بهتر است کفش‌ها را با جوراب ورزشی امتحان کنید و به حالت ایستاده پا بزنید. در این صورت نه‌تنها راحت‌تر می‌توانید از سایز کفش خود اطمینان حاصل کنید بلکه می‌توانید راحتی انگشتان خود را در کفش متوجه شوید.

توجه به زیره و کفی کفش

یکی از قسمت‌های مهم در هر کفش، زیره و کفی آن است که نقش ارزشمندی را در سلامت پا ایفا می‌کند. بهتر است هنگام انتخاب کفش باشگاه بدن‌سازی کفشی را انتخاب کنید که زیره آن تخت نباشد و قوس پای شما را پر کند. البته انتخاب کفشی با زیره مناسب نه‌تنها برای ورزش بلکه برای پیاده روی روزانه نیز حائز اهمیت است.

جنس رویه

یکی دیگر از نکاتی که هنگام خرید کفش باشگاه بدن‌سازی باید به آن توجه کنید، جنس رویه کفش است. درواقع بهترین کفش برای بدن‌سازی کفشی است که جنس رویه آن به‌گونه‌ای باشد که امکان گردش هوا در آن وجود داشته باشد. در این صورت پا گرمای زیادی را تحمل نخواهد کرد و سلامت آن نیز حفظ می‌شود.

ساقدار بودن کفش

ساقدار بودن کفش از دیگر نکات مهم برای خرید کفش باشگاه بدن‌سازی است که بدن‌سازان باید به آن توجه داشته باشند. ورزش بدن‌سازی به دلیل استقامتی بودن ورزشکار را ملزم به پوشیدن کفش ساق دار می‌کند تا هنگام تمرین از قوزک پا محافظت شود.

منعطف بودن

سعی کنید کفشی را برای خود انتخاب کنید که در درجه متناسب و متعادلی از انعطاف‌پذیری قرار دارد. درواقع کفش منعطف شما را برای انجام فعالیت‌های گوناگون یاری می‌کند. چنانچه کفش شما از سختی بیشتری برخوردار باشد و یا به عبارتی منعطف نباشد شما در انجام فعالیت‌های ورزشی خود دچار مشکل خواهید شد و ممکن است عضلات پای شما آسیب ببیند. همچنین اگر انعطاف کفش شما به‌گونه‌ای زیاد باشد که به‌راحتی خم و راست شود، ممکن است در معرض آسیب و جراحاتی ناشی از زمین خوردن و قرار گیرید.

آیا میتوان از کفش دویدن برای باشگاه استفاده کرد؟

یک از اشتباهات رایج در میان ورزشکار ها استفاده کردن از کفش پیاده روی و دویدن در باشگاه بدنسازی است. همانطور که از نام کفش پیاده روی پیداست، این کفش ها برای پیاده روی کردن ساخته شده اند و استحکام کافی برای انجام تمرینات بدنسازی را ندارند. کفش مناسب باشگاه بدنسازی باید یک زیره نازک داشته باشد و تا حد امکان پاهایتان نزدیک به زمین باشند تا تعادل و ثبات پاها حفظ شود. از طرفی، افت پاشنه کفش های رانینگ از 10 میلی متر به بالاست تا هنگام دویدن انرژی را به پاهایتان برگرداند و شما را به جلو سوق دهد.

 پس میتوان نتیجه گرفت که کفش های پیاده روی و دویدن مناسب باشگاه نیستند، اما اگر جز افرادی هستید که بعد از تمرین با وزنه بر روی تردمیل میروید میتوانید 2 جفت کفش با خود ببرید و آنها را تعویض کنید.

انواع برند کفش های مناسب باشگاه

کفش ادیداس

یکی از معروف‌ترین برندهای تولیدکننده کفش‌های ورزشی در دنیا آدیداس می‌باشد که تقریباً همه با نام آن آشنا هستند. زیره کفش آدیداس از پلاستیک  PU  تولید می‌شود؛ در نتیجه این کفش‌ها از دوام و مقاومت بالایی برخوردار هستند. در بخش داخلی کفش مناسب باشگاه از برند آدیداس نیز از کفی‌های طبی بهره‌گیری می‌شود که این موضوع یکی از چندین نقاط قوت آدیداس است.

کفش نایکی

کفش‌های نایکی سابقه شرکت در مسابقات سخت و طولانی ورزشی را دارند. کفش‌های تولید شده توسط این برند محبوب از گریپ‌های قدرتمندی برخوردار هستند که به خوبی از لغزندگی جلوگیری می‌کنند. ناگفته نماند که جنس رویه این کفش‌ها از مرغوب‌ترین مواد اولیه بوده که از خاصیت تنفس‌پذیری نیز برخوردار می‌باشد.

کفش اسیکس

کفش‌هایی با ساختار کفی ژلی که به نوع خود انقلابی در صنعت کفش‌های ورزشی محسوب می‌شوند. جذب فشار، ضربه و شوک از جمله ویژگی‌های مثبت کفش اسیکس به شمار می‌روند. همچین این کفش ها با داشتن پنجه پهن به انگشان پای شما فضای کافی را میداهند تا درهنگام پیاده روی راحتی فوق العاده ای را تجربه کنید.

نظرات0

Mary Alice
نام را وارد کنید
آدرس ایمیل را وارد کنید
نظر بنویسید ...

ممکن است دوست داشته باشید

علاقه مندی منو سبد خرید
بالا