پشتیبانی09357358915

پارچه ساتن چیست؟

پارچه ساتن چیست؟

 

 

پارچه ساتن پارچه ای نرم و لطیف است که اکثر آن‌ها پارچه‌های مجلسی محسوب می شوند.این پارچه از الیاف‌های مختلفی از جمله ابریشم، پنبه ، الیاف مصنوعی، پلی استر ، و ابریشم مصنوعی بافته شده است. الیاف این پارچه 3 تا 7 نخ در پود است که بعد تار دیگر روی آن قرار می گیرد با کم و زیاد شدن این الیاف ایستایی و ضخامت پارچه ساتن تغییر می کند.

پارچه ساتن باهمه ویژگی‌هایی که دارد و باعث جذاب شدن لباس شما می شود ولی به دلیل ظرافتی که دارند در برش، دوخت، و اتو آن باید به نکاتی توجه کرد.

 

 

برش پارچه ساتن

برای برش این پارچه باید از قیچی‌های تیز استفاده و همچنین ، همان تعداد لایه‌های کمی رو باهم برش بزنیم به دلیل آنکه پارچه‌ها ظرافت دارند تقریبا لیز هستند اگر تعداد لایه ها زیاد باشد و یا آنکه قیچی تیز نباشد لایه‌ها روی هم لیز خورده و این کار باعث خراب شدن پارچه میشود

 

·         این پارچه ها به دلیل ظاهری که دارند در برابر کشش و فشار مقاوم نکند به همین دلیل نباید با آنها لباس‌های تنگ و جذب دوخت و حداقل 2 الی 3 سانت آزادی داشته باشد

 

·         این پارچه‌ها به دلیل براقی و درخشندگی که دارند در هنگام اتو کردن باید یک پارچه از جنس متقال روی آن پهن کرده و بعد این اقدام میتوانید اتو کنید

 

·         این پارچه خیلی زود لک میشود حتی با قطره آب و روغن که باید در هنگام دوخت خیلی دقت کنیم که پارچه لک نشود در صورت لک شدن باید کل پارچه شسته شود.

 

 

انواع پارچه های ساتن

پارچه‌های ساتن براساس ضخامت ،کیفت، ایستایی،براق یا مات بودن، انواع مختلف دارند که به معرفی آنها میپردازیم:

 

ساتن ال ایکس

این پارچه یک پارچه ظریف ،سبک و بادوام است و دارای درخشندگی خاصی است  معمولا به دلیل ظرافتی که دارد از این پارچه برای آستری لباس‌های مجلسی استفاده می کنند

 

اولی برای دوخت لباس‌های مجلسی، انواع پیراهن، تاپ ، شومیز ، استفاده می کنند این پارچه در دسته ساتن های براق قرار میگیرد دارای رنگ بندی متنوع است

 

ساتن آمریکایی

این پارچه به دلیل کیفیت و ضخامت خاصی که دارد و تنوع رنگی بالا می باشد و جز محبوب‌ترین پارچه‌ها برای دوخت انواع لباس‌های مجلسی و عروس از آن استفاده می کنند.

این پارچه از الیاف پلی استر ساخته شده و نسبتا ضخیم است آب رفت و اتو رفت هم نداد و بسیار خوش دوخت است این پارچه با درخشندگی که دارد ولی حالت مات دارد و جز ساتن های مات دسته بندی می شود.

حتی برای دوخت انواع شومیز و کت و شلوار هم می توان از آنها استفاده کرد.

 

ساتن استات

این نوع ساتن باتوجه به  درخشندگی که دارد الیافی همانند الیاف ابریشم طبیعی بافته شده است ولی در واقعیت از الیاف کاملا مصنوعی و پلی استر بافته شده است .این پارچه در واقع نوعی آستری است و قیمت مقرون به صرفه ای دارد و با توجه به الیاف مصنوعی که دارد بار بادوام و با کیفیت است

 

ساتن آنتیک

این پارچه از نوع ساتن های معمولی است و از الیاف ابریشم بافته شده است این پارچه به دلیل اینکه از الیاف ابریشم ریسیده شده بافته شده دارد دارایی ناهمواری های است که کاملا با لمس کردن سطح آن ابن ناهمواری های رو حس خواهید کرد.

از این پارچه برای دوخت انواع منو ، لباس مجلسی، پیراهن و شومیز استفاده می کنند.

 

ساتن دوسش

این پارچه یک پارچه سلطنتی محسوب میشود و نسبت به انواع دیر تعداد نخ‌های بکار رفته در آن بیشتر است بار لطیف و ظریف است  بیشترین کاربرد آن برای لباس عروس و لباس های مجلسی است.این پارچه ریزش دار است و از انواع مات ساتن ها است و جز پارچه های گرانقیمت است

 

ساتن پلیسه

این پارچه یک نوع بارچه خاص است که ریزش دار و نازک است . این پارچه بعد از بافته شدن با استفاده از دستگاه‌های مخصوص پلیسه میشود از این پارچه برای انواع پیراهن ، شلوار، شومیز و تاپ استفاده میکنند در دو نوع مات و براق در بازار موجود است این پارچه در سال‌های اخیر به شدت مورد استقبال قرار گرفته است و از آن میتوانید در استایل‌های مجلسی و روزمره خود استفاده کنید.

 

ساتن چکشی

این پارچه با توجه به ظرافت و سطح براق که دارد ولی سطح آن صاف و یک دست نیست و به حالت کوبیده شده و به اصطلاح چکشی است از نظر لطافت و ظرافت و کیفت همانند دیگر سانت‌هاست و از انواع برای دوخت انواع لباس مجلسی، پیراهن، مانتو ، شومیز استفاده می کنند.

 

ساتن پشت کرپ

همانطور که از اسم آن مشخص است این پارچه هم خاصیت  پارچه‌های ساتن و هم خاصیت پارچه‌های کرپ دارد و درواقع یک پارچه دورو است و از هر دو روی آن میتوان استفاده کرد و انواع لباس‌هارا دوخت از کیفیت بالایی برخوردار است و روی ساتن ، آن ظرافت و درخشندگی خاصی دارد.

ویژگی دورو بودن باعث خاص شدن این پارچه شده است و میتوان با آن استایل متفاوتی داشته باشید و مدل های خاصی رو بدوزید.

 

ساتن باورت

از این ساتن برای دوخت انواع اکسسوری ، روبالشتی، انواع کفش‌های پاشنه بلند ، کفش باله و حتی دوخت انواع لباس مجلسی استفاده می کنند. این پارچه از الیاف پنبه و ابریشم است به همین دلیل از مرغوب‌ترین پارچه هاست.

 

ساتن چارموز

این پارچه ظاهر و درخشندگی خاصی دارد به همین دلیل از جذاب ترین پارچه ها است و در لباس‌های مجلسی از جمله لباس‌های مدل دراپه دارند استفاده می کنند این پارچه دو رو است یک رو مات و یک رو براق است که می توان از این ویژگی استفاده کرد و انواع مدل ها رو طراحی کرد و دوخت.

این پارچه معمولا از الیاف ابریشم بافته شده ولی بعضی از آنها دارای الیاف پی استر یا ابریشم مصنوعی نیز در بافت خود هستند

 

 

تاریخچه پارچه ساتن:

پارچه ساتن، که با نام زیبایی و لطافتش شناخته می‌شود، تاریخچه‌ای غنی و جذاب دارد. این پارچه برای اولین بار در قرون وسطای چین بافته شد و از شهر گوانجو به عنوان مبدأ اولیه‌ی تولید آن یاد می‌شود. در آن زمان، ساتن عمدتاً از ابریشم بافته می‌شد و به دلیل درخشندگی و نرمی‌اش، به سرعت محبوبیت پیدا کرد.

 

نام ساتن از واژه‌ی “زایتون” (Zaitun)، نام یک شهر بندری در چین، گرفته شده است. هنرمندان پارچه‌باف چینی در تولید این پارچه نقش مهمی داشته‌اند و با گذشت زمان، تکنیک‌های بافت ساتن از چین به کره، ژاپن، هند و سایر نقاط آسیا منتقل شد.

 

در قرن ۱۲ میلادی، ایتالیا به عنوان اولین کشور غربی شروع به تولید ساتن کرد و در قرن ۱۴، این پارچه در سراسر اروپا محبوبیت یافت و حتی در تزئینات کاخ ورسای نیز به کار رفت. بافت ساتن به این صورت است که چهار یا بیشتر نخ پود بر روی یک نخ تار قرار می‌گیرند، که این امر به پارچه براقیت و نرمی خاصی می‌بخشد.

 

امروزه، ساتن از الیاف مختلفی مانند ریون و پلی‌استر نیز بافته می‌شود، اما پارچه‌های ساتنی که از ابریشم بافته می‌شوند همچنان گران‌تر و لوکس‌تر هستند. این پارچه به دلیل زیبایی و لطافتش در دوخت لباس‌های مجلسی، لباس عروس و حتی وسایل خانگی مانند روتختی‌ها استفاده می‌شود. همچنین پارچه ساتن را میتوانید در بین ” پارچه های اصیل ایرانی” پیدا کنید که این نشان از تاریخچه این پارچه در ایران عزیزمان هم دارد.

جمع بندی

 در این مقاله سعی کردیم پارچه ساتن و انواع ان را معرفی کنیم اکنون می توانید با استفاده از این اطلاعات بهترین پارچه را برای خود انتخاب کنید ونظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید. در صورت داشتن هرگونه سوال , سوالات خود را با کارشناسان برند دکمه مکمه در میان بگذارید تا در اسرع وقت پاسخ خود را دریافت کنید.

 

 

سوالات متداول:

1_انواع مختلف ساتن چیست؟

نوعی شانتانگ پشت ساتن است که با نخ‌های پود صاف یا ناهموار تابیده شده بافته می‌شود. بارونت دارای پشتی پنبه ای و جلویی ابریشم مصنوعی یا ابریشمی، شبیه به ژرژت. Charmeuseیک پارچه ساتن بافته سبک وزن با روکش کسل کننده است.

2_بهترین نوع ساتن چیست؟

ساتن ابریشم لوکس ترین و گران ترین گزینه در نظر گرفته می شود که به خاطر درخشش طبیعی و حس ظریفش شناخته شده است. ساتن پلی استر مقرون به صرفه‌تر است و در رنگ‌ها و طرح‌های مختلف عرضه می‌شود. ساتن ریون ترکیبی از الیاف طبیعی و مصنوعی است که تعادلی را بین قیمت و کیفیت ایجاد می‌کند.

3_ساتن ضخیم چه نام دارد؟

ساتن دوشس پارچه ای سنگین است. کلفت تر است و درخشندگی کمتری نسبت به ساتن معمولی دارد و معمولاً با رنگ های یکدست رنگ می شود و برای لباس استفاده می شود. موسلین. این فرم از ساتن بسیار سبک وزن است و درخشندگی بالایی دارد و معمولاً از ابریشم یا ابریشم بافته می شود. پلی ساتین.

 

نظرات0

Mary Alice
نام را وارد کنید
آدرس ایمیل را وارد کنید
نظر بنویسید ...

ممکن است دوست داشته باشید

علاقه مندی منو سبد خرید
بالا